sofies88

Alla inlägg under juli 2012

Av Sofie - 29 juli 2012 18:39

Igår spenderade vi hela dagen på Ölands djurpark ihop med jätte Goa vänner;) våra barn hade jätte kul. Vi kollade på alla djuren och bara njöt av sällskapet. Sen åkte vi tåg, karuseller och till slut badade barna i vattenlandet;) jag åkte med en massa karuseller både med min dotter och utan henne;) vi åt tacobuffe inne i parken och vi åt som man aldrig sätt mat.. Vi åkte därifrån när de stängde. Han inte komma till bron förräns våran lilla dotter sov som en stock hon var trött som bara den men med allt det buset förstår jag henne man blir trött det var jag också:) när vi kom hem fick jag jätte ont i gallan... Fick gå och spy och kallsvettades som bara den... Jobbigt... Men idag har vi bara tagit det lungt och det dryga är att värken sitter kvar och maler.. Jobbigt och tabletterna ta det för en kort stund men inte mera... Vi somnade hela familjen på soffan när vi hade ätigt helt slut kan man nog säga att vi var..
Om en stund blir det glass och sofi mys på hög nivå<3

Av Sofie - 25 juli 2012 21:23

Igår spenderade hela familjen en heldag på brunnsbadet med svärmor med familj;). Vi badade mycket och min lilla var så glad hon var som fisken i vatten skulle simma hela tiden och så nöjd. Vi åkte hem och packade upp allt sen satte jag henne i vagnen och gick bort till sambons chef med familj där var vi hela kvällen. Blev även pizza ihop. Sen planerade hans flickvän och jag att ta en lekdag med barna idag. Så idag är jag jätte stolt över mig själv. Jag har dammsugit hela vårat hus samt torka golven.. Sen har jag tvättat upp all tvätt och hängt ut i det fina vädret så det har torkat på 1 timme;) hjärtat och hennes barn kom och ungarna badade som bara den de var helt galna;) sen blev det en promenad hem till de och äta upp pizza resterna.. Sen blev det en runda till med barnvagnen och trevligt sällskap gått 3,2 km och bake upp och ner.. Sen kan jag säga att min kropp fått känna att den lever;) men jag är så glad att jag gjort det så skönt. Får äntligen känna att jag kan ta mig någon stanns utan att vara så låst vid att vara hemma konstant.. Min lilla tjej var så trött hon somnade på Max 3 minuter i hennes pappas knä;) helt slut.
Tack hjärtat för en riktigt toppendag du är helt underbar <3

Av Sofie - 22 juli 2012 23:09

Idag vaknade vi kring 8. Och va lite smått trötta blev en sen kväll igår hos kompisarna:). Men trevligt hade vi allt.. När vi gick upp åt vi frukost sen blev det full rulle på hela familjen.. Gjorde oss i ordning och drog ner till Brunnsparken och gick en sväng på loppisen. Blev inga fynd dessvärre.. Sen hem och fixa den lilles pool:) så lycklig hon blev när hon kunde bada hemma varit helt galen idag i vattnet.. Sen blev det en snabb sväng te biltema och inhandlade ett parasoll behövligt sen blev det grillat ute i det fina vädret. Har även hunnit med att gå en sväng på dagen med den lille för att hon var så trött.. Så hon njöd lika mycket som jag:) imorgon ska man på samtal i k-na sen hem och jobbar på solbrännan:)

Av Sofie - 21 juli 2012 22:09

Inatt fick vi en övernattnings barn;) hans mamma var fick tyvärr åka med amvulans te doktorn... Så han följde med sambon hem;) Han tyckte det vr skönt att vara med någon och inte själv.. Hans mamma blev utsläppt från akuten i natt då åkte min sambo in och hämtade henne i k-na.. Men pojken fick sova hos oss så körde vi hem han i morse till sin mamma. Min lille blev jätte glad när hon vaknade och såg 12 åringen på soffan..
Igår när vi åkte med sambon så gick dottern en lilla gubben häst. Nu vill hon bara ha herr Nilsson med.. Man kan inte köpa allt samtidigt..
Ikväll sitter vi hos sjuklingen med familj;) barna leker ätigt grillat och nu bara njuter vi av trevligt sällskap;) sambons chef kom på att man kunde starta gasol grillen som värme... Så nu har vi värme i uterummet med;) nu skall ljusen med tändas. Så trevligt med goa vänner;)

Av Sofie - 20 juli 2012 12:07

Idag läste jag en så san sak på Facebook! En föredetta arbetarkompis hade skrivit att vi skulle skriva något positivt istället för allt negativt alla skriver och så sant som han skrev man fick sig ett smile på läpparna;) jag skrev att jag är så glad att jag är hemma med min underbara familj;) och att jag älskar de så;) att vara på hemma plan och att slippa åka in och ut på sjukhus känns så härligt. Idag åker vi med älsklingen igen;) Idag blir det en tripp till Skåne! Dottern är så mallig hon har lånat min gamla iPhone och säger att det är hennes;) kan jag få min iPhone säger hon sen sitter hon och spelar;) imorgon skall vi bort till ett par kompisar och grilla och ha trevligt;) nästa helg blir det vi som åker på utflykt till Öland med samma kompisar:) ser fram emot det så! Igår gick dottern och jag ner till BVC för att hämta hennes hjälm sen gick vi hem igen så skönt att jag vågade ta barnvagnen och gå den rundan;) det så härligt ute precis regnat och var så friskt... Hoppas ni får en trevlig helg och så för det skall jag ha <3

Av Sofie - 17 juli 2012 14:07

Dottern har fått lite ledigt från dagis nu hon behöver det oxå;) Det är sammanslagning på dagis i hemma orten! Hon och en kompis till henne har varit en dag i sammanslagningen. Min lille var jätte ledsen och grät när vi hämtade henne;( hon sa bara att jag får bara leka med bebisarna... Så vi beslöt oss för att låta henne få lite ledigt och lite tid med sin mamma. Vi håller på att planera en resa med sambons chef med familj som det värkar blir det en tripp till Ölands djurpark;)
Igår och idag har dottern och jag varit dåliga vi har 39graders feber och lite smått trötta;/ idag valde vi att åka med sambon en stund för hon saknade sin pappa. Hon kör lastbilen när vi står still och skall fixa kaffe och städa i bilen alvedonen har nog gett lite effekt;)

Av Sofie - 10 juli 2012 10:04






Jag har ju lovat att jag skall berätta lite hur mitt system i kroppen fungera. och jag tänkte att jag skall bertta det kortfartat. Samt kommer lite bilder på laddningdosan. Min fjärkontoll kommer senare på kort.. 


Jag hade en vaken operation som tog ca 1,5 timmar. Jag låg på magen på op bordet och fick syrgas i näsan och sen hade jag kanyl i handen för att de skulle kunna ge mig smärtlindring samt lite slumrtande medel. 
Jag fick ryggbedövning för att de skulle kunna snitta mig och sätta in elektroden i ryggen som sitter längs ryggmärgen det är en en tråd på ca 20-30 cm som sitter innanför min hud och inne i ryggmärgen.

SEn skar de upp och gjode en dos ficka nere vid byxlinningen. När de gjorde den så slumrade jag jag har varit jätte groggi och inte så medveten om vad som har hänt.. 
SEN var min op klar när de sytt ihop allt. jag har ett system i kroppen som går att ladda upp med en laddningsdosa som finns på bild. Sen har jag en fjärkontroll sär jag kan styra mina stimuleringar så jag starta den vid behov och tack vare att jag har gjort denna operationen så behöver jag inte lägre äta en massa medeciner och för mig är det guld värt. 
Jag har dagar då jag är piggare och orka mera och även dagar då värken är jätte jobbig och man har svårt att orka med det man vill göra. men det är så stor skillnad nu...- Jag kommer troligen aldrig bli smärt fri men kommer mer och mer kunna hantera det. 

Jag kommer behöva byta batteri om minst 10år det är ganska bra:)


-

DEeta är bältet som är kopplat till en antenndosa som ligger över batteriet i kroppen. vid laddnign. 



 


Så här ser ärren ut i ryggen sträcket längst upp är elektoden och det andra är diosan.



   

Detta är laddningsdosan som jag får ström till batteriet via:) Detta är nått man gör varannan vecka. 



Ja detta är lite om min pacemaker eller så fint som det heter nervstimulator:) Men det är samma sak som en pacemaker fasten jag kan stänga av och på den själv:)


Tack för att ni följer mig och min blogg:)

Av Sofie - 6 juli 2012 12:43

Nu är vi där uppsala resan började!

V 8 började allt.. Måndag morgon 05.30 ceckade mamma och jag in på ronneby flygplats som skulle ta oss till arlanda flygplats. På ronneby flygplats fick man assistans på flygplaner. Skönt för då gick det i min tackt allt.. När vi väl satt på planet så släptes de andra på.. Sen när vi kom till arlanda blev man kvar till sist för där fick man med assistans hjälp. Jag och mamma hämtade våra väskor och sen var det vidare til skycity för att ta tåget vidare till Uppsala city. Sen var det bara att rulla upp till akademiska sjukhuset för att där började min rehabiliterings vecka. Jag bodde på sjukhuset och mamma på pasienthotel inne i stan. Jag fick mitt schema för hur veckaan skulle se ut det är en annalys vecka... Och det innebär att det är en vecka då de ska göra en massa prover och och göra ett gäng tester på en. en full vecka. 

Måndagen var en lugn dag med inskrivningssamtal med alla olika parter som ingick i reibiliteriingen. 
Natten mellan måndagen och tisdagen var fruktansverd låg i fyra sal och de två andra tanterna förde an massa liv så jag sov inget alls.. 

Tisdagesmorgonen började med en förelsning av läkaren om smärta hur det fungera och hur det kan bli. sen var det så att vissa saker gjorde man i grupp vissa saker gjorde man själv. På torsdagkvällen flyttade även jag till hotelet med mamma för fredag morgon skulle jag in på op av en test stimulator. SÅ det var en vaken op... Sen fick man sitta och vönta en stund på att de skulle visa hur det fungerade med den och så. Och jag var jätte glad när jag hade teststimulatorn klarade av att stimulera mina ljumskar så pass att jag orkade med lite mer än vad jag brukar. Vi var kvar i uppsala över helgen och flög hem på söndagkvällen men resan hem var jobbig för tåget vi åkte till arlanda hamnade i en olycka vi hade tydligen kört på en snubbe... så det var barnstopp så där stod man i drygt 2 timmar.. När vi kom till arlande var det att springa för min mamma som gällde för att vi skulle hinna med flyget som skulle ta oss hem till familjerna. och gud vad skönt det var att sitta på flyget och veta att man var äntligen på väg till sin famij... 

Veckan som kom var det att börja få igång ett liv på hemma plan med allt vad det innebar. Men det som var tråkigt var at de fick ta bort min elektrod på tporsdagen hade fått inflamation i ryggen.... varför inte mera skit?? Sen var det bara hemma i två veckor till för v. 12-14 var man på akademiska igen för en treckors rehabilitering.. Det var tuffare men var tröttare av att vara där så mycket och som jag fick göra så var det upp måndagen hem fredagen varje vecka för att man skulle få umgås lite med familjen på helgerna. Man var väldigt trött i huvudet efter 3 veckor så det var så skönt att komma hem.. Sen fick jag var hemma i et par veckor för min sista rehabiliteringsveca v 20. och då var det sammanfattning på vad som hade hänt samt att jag skulle operera in pacemakern på heltid så den veckan var lite omtummlande och jag var tvungen att vara kvar ett par dagar extra efter op. så på måndagen åkte vi hem. Man kan säga att man fick en lite lugn och trevlig tid i uppsala. 

Under dessa veckorna i uppsala har det varit tårar skrat och frustation man har haft hemlängtan och samtidigt varit helt slut i kropp och skälen eftersom det kändes som att komma tillbaka till skolbänken i vissa fall jobbigt men sant. Jag har varit men om så mycket det sista året som jag inte hoppas att någon annann skall behöva gå igenom. Jag har inte skrivit allt för för mig är det fortfarande jätte jobbigt att prata om man är mycket ledsen men min kropp känner sig mycket bättre jag kan hantera min smärta utan medeciner och det är ett stort plus i kanten... Jobbigt bara att man varit ifrån dottern och sambon så mycket.. men det blir en ändring på det.. 

Jag behöver inte längre åka fram och tillbaka till uppsala heller. Men kommer bara behöva åka upp och jag behöver ställa om maskinen  i kroppen  eller om minst 10 år när det är dax för batteribyte:)

Teckniken går framåt.. Jag skall berätta om hur allt fungera nästa gång just nu skall jag bara lägga ifrån mig datorn och ta det lungt en stund,, Ikväll blir det Tosia en runda och äta på resturang med ett gäng kompisa<<r:) 

Ha en trevlig helg alla glada.

Ovido - Quiz & Flashcards